Richtlijnen oppas
Om een oppasperiode optimaal te laten verlopen zijn volgende punten belangrijk en dienen die in acht te worden genomen:

Richtlijnen en aandachtspunten oppas opdrachtgever
- heeft de betaling volledig en tijdig in orde gemaakt, tenzij anders besproken op de factuur.
- is kort voor aanvang en tijdens de oppasperiode steeds telefonisch bereikbaar.
- De dierenarts wordt via de opdrachtgever op de hoogte gebracht van de oppasperiode en de opdrachtgever geeft de dierenarts de gegevens van PetFriend door vóór aanvang van de oppasperiode.
- voorziet een noodpersoon en geeft steeds een noodnummer op.
- voorziet een noodoplossing om het huisdier op te vangen wanneer de eigenaar in de onmogelijkheid verkeert (tijdig) terug te keren en dit kort voor de aanvang en/of tijdens het uitvoeren van de dienstverlening.
- dient een nota klaar te leggen met volgende informatie: De routine van de huisdieren (eten, slaapritueel, ochtendritueel,...), De wifi-code, het noodnummer in de buurt voor wanneer PETFRIEND weg moet (familiale omstandigheden), contactgegevens van de dierenarts, de elektricien, de loodgieter, de ophaaldag voor het huisvuil (de vuilbakken/zakken moeten klaarstaan: dicht, niet te zwaar en voorzien van de juiste stickers), brievenbus legen, planten water geven en in het algemeen, alle relevante informatie i.v.m. het huis en de veiligheid.
- geeft aan of de brievenbus geleegd moet worden en of de planten water moet gegeven worden.
- voorziet toegang tot de ruimtes en toebehoren van de badkamer (handdoeken), van de slaapkamer (bedlinnen en 2 kussens), van de keuken (kookmateriaal, keukenvod en- handdoeken, kuisproduct, ...) Van het woongedeelte (TV, Netflix, ...) en van de buitenruimte.
- Een Whatsapp-groep wordt aangemaakt voor alle leden van het gezin om updates tijdens de oppasperiode te verzekeren.
- zorgt voor de jaarlijkse inentingen en de preventieve behandelingen tegen vlooien, teken en wormen.
- zorgt voor materialen die diervriendelijk zijn voor het welzijn van het huisdier. De aanwezigheid van e-collar, slip- en prikketting of dergelijke dieronvriendelijke materialen zijn NIET gewenst tijdens de diensten van PETFRIEND.
- accepteert dat de hond mogelijks vuil kan zijn (na buitenactiviteit) en voorziet hiervoor handdoeken.
- machtigt PETFRIEND, na contact, om op zijn kosten medische basiszorg te verschaffen. Een belangrijke ingreep door de dierenarts wordt pas uitgevoerd na goedkeuring van de eigenaar die vóór de opdracht wordt meegedeeld. Kosten hiervan zijn voor rekening van de opdrachtgever.
- zorgt dat de hond op de afgesproken plaats en tijdstip aanwezig is bij start van de opdracht.

Richtlijnen en aandachtspunten PETFRIEND
- bezorgt het huisdier een aangename tijd en zet volledig in op een prikkelarme oppasperiode.
- gaat niet met de hond gaan wandelen, tenzij anders afgesproken.
- wordt niet beschouwd als eigenaar van het huisdier tijdens het uitvoeren van de opdracht. laat de hond nooit loslopen op verplaatsing.
- is niet aansprakelijk voor schade of letsel veroorzaakt aan/door de hond. De eigenaar blijft aansprakelijk voor de genoemde schade aan PETFRIEND en/of derden en kan zich niet op overmacht beroepen. Medische kosten worden door de eigenaar betaald. Indien niet duidelijk is welke hond de veroorzaker van de schade is, worden de kosten tussen de eigenaren van de betrokken honden gedeeld.
- is niet aansprakelijk voor schade aan de woning/inboedel door het (vuile) huisdier.
- bepaalt zelf wanneer een hond het toelaat om afgedroogd te worden, dit met oog op de veiligheid van beide partijen.
- is niet aansprakelijk voor schade/inbraak aan de woning. brengt de eigenaar op de hoogte bij verlies van de sleutel.
- heeft het recht om honden uit te sluiten voor petsitting wanneer door hoog risicogedrag de veiligheid niet kan gegarandeerd worden. Een begeleiding kan worden voorgesteld om het welzijn van hond en eigenaar te ondersteunen.
- vervoert enkel huisdieren met de auto na goedkeuring van de eigenaar.